(Foto: Replica de Constanta)
Parlamentul European a dat unda verde, la sfarsitul saptamanii trecute, la Bruxelles, Acordului Cer-Deschis UE-SUA, semnat la summitul UE-SUA din 30 aprilie 2007 si pe care Consiliul l-a sprijinit si a decis sa-l aplice provizoriu incepand cu 30 martie 2008. Pana acum, doar cateva companii puteau asigura zborurile intre UE si SUA si doar de pe anumite aeroporturi europene.
Conform noului acord, companiile aeriene europene vor putea zbura din orice oras european catre orice oras american, iar numarul de companii americane ce pot folosi aeroporturile europene va creste. Rezultatul va fi cresterea competitiei si micsorarea preturilor - mentioneaza un raport adoptat in plenul Parlamentului European.
Acordul Cer Deschis prezinta o serie de beneficii si pentru companiile europene de cargo, cum ar fi dreptul de a zbura din SUA spre tari care nu fac parte din Uniunea Europeana sau accesul la programul Fly America, pentru transportul de pasageri si de marfuri, finantat de administratia americana.
Acordul prevede, totodata, posibilitati pentru europeni de a detine control asupra unor companii aeriene americane si eventual de a restrictiona investitii americane in companiile aeriene europene. Serviciile aeriene dintre Uniunea Europeana si Statele Unite opereaza in prezent in baza unor acorduri bilaterale intre state comunitare individuale si Statele Unite.
Aceste acorduri bilaterale contin previziuni pe care Curtea Europeana de Justitie le-a declarat, in noiembrie 2002, incompatibile cu dreptul comunitar.
S-a decis, in consecinta, crearea unui nou cadru-legal pentru relatiile aviatice dintre Uniune si Statele Unite si demararea unor negocieri pentru un Acord de Transport Aerian intre Comunitatea Europeana si statele sale membre, pe