Companiile de administrare sunt obligate de lege la transparenta maxima, astfel ca fiecare client poate sti cati bani are in cont si in ce ii sunt investiti.
Fiecare administrator de pensii private obligatorii (pilonul II) este obligat sa ii informeze periodic pe clientii sai cu privire la suma de bani pe care fiecare participant o are in cont, in ce sunt investiti acesti bani si situatia financiara a fondulului de pensii respectiv. Orice client va primi un raport anual cu toate aceste informatii. In plus, clientul poate sa ceara in orice moment companiei care administreaza fondul de pensii la care acesta a aderat informatii detaliate despre portofoliul de investitii al fondului, riscurile acestor investitii, expunerea la risc si costurile legate de investitiile fondului.
Pe langa toate aceste informatii, pe care fiecare client are dreptul legal de a le obtine gratuit, fiecare participant la un fond de pensii poate cere date suplimentare de la compania de administrare, pe care le va primi contra cost. Conform legislatiei in vigoare, tariful perceput de compania de administrare pentru furnizarea acestor informatii nu poate depasi costul efectiv al transmiterii informatiilor catre participant.
De altfel, toate obligatiile de raportare, informare si transparenta ale companiei de administrare sunt trecute in prospectul de emisiune al fondului de pensii private obligatorii, intr-un capitol distinct. Prospectul contine si alte informatii relevante pe care participantul la fond le poate afla inca din start: politica de investitii, gradul de risc, date despre administrator, banca depozitara si auditor.
Daca un client vrea sa stie in fiecare zi cati bani are in cont, unele companii de administrare ii pot oferi aceasta facilitate, care nu este inclusa totusi in obligatiile legale. O parte dintre administratori vor oferi pe site-ul propri