Un GPS portabil este un echipament util. In general, aceasta afirmatie este acceptata fara a fi nevoie de argumente. In principiu, oricine calatoreste, pe jos sau cu masina, din punctul A in punctul B poate beneficia de rutele calculate de aceste dispozitive.
Acum cativa ani, toate hartile europene pentru GPS-uri se terminau la granita dintre Romania si Ungaria. Astazi, vanzatorii de echipamente GPS din Romania estimeaza o piata de 120-150 mii sisteme pentru acest an. Principalul producator de software se asteapta la vanzari de 70-85 mii de harti in acest an atat pe sisteme preinstalate cat si pentru dotarea ehipamentelor mai vechi.
„Piata de GPS din Romania respecta tredul din EU (estimari in 2007 de peste 10 mil unitati vandute). Cresterea pietei in Romania va veni pe finalul acestui sfarsit de an urmand intr-un fel cresterea specatculoasa a achizitiilor auto. Aceasta ar proveni din vanzarea de sistemele PND -sisteme cu harta preinstalata si smartphone-urile cu GPS si Windows Mobile.
Europa este mult mai avansata aici fata de USA, cu un volum al vanzarilor de peste 4 ori mai mare decat peste ocean” considera Voicu Oprean, directorul general al ARoBS Transilvania Software, una dintre principalele companii de pe piata de GPS din Romania.
Principiul de functionare al unui asemenea dispozitiv este relativ simplu. Hartile cu toate reperele, impreuna cu software-ul de navigare sunt in memoria aparatului GPS. Acesta preia coordonatele de la satelit si te plaseaza pe harta virtuala. Cu cat informatiile din memoria dispozitivului sunt mai exacte, cu atat mai folositor este aparatul GPS.
Pe parbrizul multor autoturisme vedem astazi asemenea aparate, semn ca piata este in continua crestere, iar harta pentru Romania se apropie de maturitate.
Pentru a testa GPS-ul romanesc am folosit un aparat Evolio Navigator A17