C`utarea alimentelor cu cele mai mici pre]uri a devenit „sport na]ional“ n Germania. Sursa: Reuters
Consumatorii germani prezenţ i luna trecută la deschiderea unui supermarket cu preţuri reduse (discounter) din Berlin şi-au dorit atât de mult să pună mâna pe cât mai multe produse cu preţuri speciale încât au ajuns să se încaiere şi, în final, să distrugă vitrinele magazinului. În faţa creşterilor fără precedent a preţurilor la alimente, germanii par să nu mai poată scăpa de reputaţia de „vânători de solduri“ - deoarece încearcă din răsputeri să îşi ţină cât mai jos cheltuielile lunare cu alimentele, scrie Reuters.
Creşterea economică înregistrată în acest an, cea mai puternică din 2001 încoace, scăderea şomajului şi creşterea lefurilor nu îi mulţumesc pe majoritatea germanilor, care plătesc de câteva săptă- mâni cu 50% mai mult pentru un pachet de unt sau pentru un litru de lapte, comparativ cu anul trecut.
Motivul: balanţa puterii în negocierea preţurilor la produsele lactate s-a înclinat dinspre retaileri spre producători. Dacă în ultimii cinci ani marile lanţuri de magazine au făcut presiuni pentru reducerea treptată a preţurilor la lactate, care au scăzut în medie cu 15%, creşterea consumului şi stagnarea investiţiilor în dezvoltarea fermelor sau a capacităţilor de producţie îi fac acum puternici pe producători.
În orice caz, dacă piaţa germană nu va fi dispusă să suporte preţurile ridicate, producătorii au alternativă: ţările în curs de dezvoltare, aşa cum este China, în care consumul pe anumite categorii de alimente - cum ar fi lactatele - s-a dublat în ultimii ani.
Inflaţia le dă dureri de cap
Riscul de inflamare a inflaţiei reduce puternic apetitul către cheltuieli al nemţilor într-un moment crucial pentru cea mai mare piaţă de consum din Europa, sunt de părere analiştii economici