Presedintele rus, Vladimir Putin, a propus miercuri construirea unui canal navigabil ce va lega Marea Caspica de Marea Neagra, costurile proiectului ridicandu-se la aproape 15 miliarde de dolari, informeaza RIA Novosti.
Statele riverane la Marea Caspica au nevoie de un nou canal de navigatie care va accelera dezvoltarea coridorului international de transport Nord-Sud, insa pregatirea unui astfel de proiect ar putea fi franata din cauza divergentelor politice.
Avantajele acestui proiect sunt evidente pentru ca in urma construirii canalului, pe de o parte, Rusia ar putea sa controleze coridorul de export dintre Asia si Europa, lucru ce ii va spori considerabil prestigiul politic, iar pe de alta parte, ar oferi un impuls puternic statelor din sudul Rusiei.
Din punct de vedere al proiectelor rusesti din Marea Caspica, viitorul canal ar putea deveni un nou coridor de transport al petrolului, fapt ce nu e mai putin important.
"Canalul ar putea deveni o ramificatie a proiectului Bourgas-Alexandroupolis", a estimat seful departamentului de analiza a pietei din partea bancii comerciale Sobinbank, Alexandre Razouvaiev.
Conform parerii unanime a analistilor, constructia celui de-al doilea canal Volga-Don depinde de reglementarea problemelor economice. China si Kazahstanul sunt primele state ce ar putea fi interesate de constuirea acestui canal.
"China si-ar putea reduce considerabil durata transportului exporturilor sale in Europa si, prin urmare, isi va creste substantial cifra de afaceri a schimburilor comerciale", a explicat seful serviciului de analiza al grupului de investitii Vika, Alexei Pavlov.
Potrivit lui Pavlov, transportul marfurilor din sud-estul Asiei spre Europa dureaza doua luni, iar constructia unui canal ar putea reduce aceasta durata de transport la zece zile.
Kaza