Remarcand personalitatea acuta a celor doua deschideri de stagiune din Studioul "Mihail Jora" al Radiodifuziunii, Orchestra Nationala Radio cu Wagner si Orchestra de Camera Radio cu Mesia de Handel, ambele in ilustra companie a Corului Academic, am depasit emotiile acelor firesti, dar nedrepte comparatii cu recent incheiatul Festival "Enescu".
Au fost doua concerte unitare, cu succes de public, cu un repertoriu ambitios si inteligent complementar programelor din festival. Ne-am aflat in fata a doua optiuni repertoriale de forta. Paginile celebre din creatia lui Wagner (rar abordate intr-o astfel de formula pe scenele noastre de concert) l-au avut la pupitru pe remarcabilul dirijor de opera Alexandru Samoila, care a stiut sa motiveze orchestra si corul pentru a produce un concert atractiv. Pentru ca pentru muzicianul din ansamblu, Wagner reprezinta un efort care nu intotdeauna este rasplatit de aplauze pe masura. Au putut fi ascultate pagini din Tannhauser, Olandezul zburator, Tristan si Isolda, Maestrii cantareti, Walkyria si Lohengrin, unul dintre cele mai tulburatoare momente pe care le-am ascultat in versiunea Orchestrei Nationale Radio fiind Preludiu si Moartea Isoldei, aportul dirijoral fiind important, dar contributia expresiva si intelectuala a instrumentistilor fiind esentiala.
Desi s-a mai cantat la noi, in diferite formule, am ascultat pentru prima data in sala oratoriul Mesia de Handel cu Horia Andreescu la pupitru.
Este vorba despre un remarcabil efort de gandire muzicala, coordonarea a 120 de minute de muzica de o diversitate greu de distins la prima vedere si identificarea acelui fir rosu care sa mentina treaza atentia publicului reprezentand elementul esential al concertului, acest efort revenindu-i integral dirijorului. Concentrarii de care a dat dovada Orchestra de Camera Radio i s-a adaugat calitatea cunoscuta a Corului Acade