Suntem „mână largă“ atunci când cumpărăm televizoare, casetofoane şi automobile, dar ne interesează mai puţin confortul casnic: aspiratoare şi maşini de spălat.
Românii cumpără informare şi sunt zgârciţi atunci când dau banii pe confortul casnic. O arată un studiu al Institutului Naţional de Statistică, care analizează bunurile pe care românii le au în casă: două casetofoane şi cel puţin un televizor în medie în locuinţele noastre, în timp ce doar jumătate din gospodării au câte un aspirator.
Vânzările ridicate de electrocasnice indicate de producători în ultimii ani se regăsesc într-un grad mai mare de înzestrare a românilor cu bunuri durabile, însă nu pentru toate categoriile de produse: dacă frigidere sau aragaze există în aproape toate casele (97,5 şi respectiv 95,5 de produse la 100 de gospodării), doar trei sferturi din locuinţele românilor au maşini de spălat.
Românii cumpără mai multe televizoare decât aspiratoare pentru că au mai multă nevoie de informare decât de confort sanitar, comportament care indică un tip diferit de educaţie faţă de cel din vestul Europei, explică sociologul Marius Pieleanu.
„Vorbim despre o nevoie umană de a fi informat. În Uniunea Europeană însă confortul casnic e la fel de important ca informarea“, spune Pieleanu, care pune apetitul românilor pentru cumpărarea de televizoare şi radiouri pe seama lipsei complete de informare din perioada comunistă.
Maşină şi bătătorde covoare
Investiţiile românilor în bunuri de folosinţă îndelungată sunt orientate cel puţin ciudat, având în vedere costurile fiecărui produs: dacă un aspirator există în puţin peste jumătate din casele românilor, 40% din familii deţin un automobil, potrivit datelor furnizate de Institutul Naţional de Statistică, pentru anul 2006.
Dacă în statele membre ale Uniunii Europene bătă