Costurile transportului de materii prime pe mare a crescut deja anul acesta cu 169%, pentru că nu există, la nivel mondial, suficiente vapoare care să acopere cererea exportatorilor. În unele Costurile transportului de materii prime pe mare a crescut deja anul acesta cu 169%, pentru că nu există, la nivel mondial, suficiente vapoare care să acopere cererea exportatorilor.
În unele cazuri, transportul unei tone de minereu de fier pe mare poate costa acum mai mult decât minereul în sine. Şi asta pentru că navele existente nu mai fac faţă să ducă de pe un continent pe altul materiile prime necesare unui comerţ mondial în creştere. Costul transportului de materii prime pe oceanele lumii a ajuns la un record-istoric şi pune acum presiune pe preţul grâului, al minereului de fier sau al cărbunelui.
Preţul mediu de închiriere a unei nave care să transporte materii prime din Brazilia în China aproape că s-a triplat în ultimul an, de la 65.000 de dolari pe zi la 180.000 de dolari pe zi. Minereul de fier, de exemplu, costă aproximativ 60 de dolari tona, dar proprietarii de vapoare cer acum 88 de dolari pe tonă pentru a-l transporta din Brazilia în Asia, scrie "Wall Street Journal".
În situaţia actuală, cei din industria de prelucrare ar putea fi nevoiţi să plătească mai mult pentru materiile prime necesare. Iar acele costuri s-ar răsfrânge apoi asupra consumatorilor, influenţând preţul tuturor produselor, de la automobile şi maşini de spălat rufe până la pâine. Motivul principal pentru care cresc costurile transportului de mărfuri pe mare este faptul că nu sunt suficiente vapoare. Şi asta pentru că a crescut foarte mult comerţul global, odată cu dezvoltarea economică explozivă a Chinei, Indiei şi a altor economii emergente.
Vapoarele întârzie mult în porturile aglomerate
Industria de prelucrare chineză, responsabilă pentru cea mai mare