Institutul Cultural Roman din Paris s-a dovedit a fi neincapator pentru publicul atras de expozitia-dezbatere consacrata unei personalitati fascinante, Isidore Isou. De origine romana, personaj controversat in mediul avangardei pariziene din a doua jumatate a secolului al XX-lea, artistul, scriitorul, filozoful Isidore Isou a fost bintuit de ideea creatiei ca impuls vital al omului.
Expozitia gazduita si organizata de ICR Paris e revelatoare: o suta de documente, carti, reviste, scrisori, manifeste, fotografii, dar si 30 de picturi, guase, gravuri din arhiva plasticianului François Poyet, sparg „conspiratia tacerii“ tesuta in jurul unui creator inclasabil.
Isidore Isou, un Leonardo da Vinci modern, pare sa-si fi trait toata viata ca pe o exersare a unei permanente vibratii a creativitatii. Domeniile abordate sint incredibile (poezie, muzica, cinema, pictura, economie, filozofie), metodele dezvoltate duc la realizari „extraterestre“, antemergatoare unui public fatalmente limitat.
Necunoscut pina astazi in Romania, unde s-a nascut, in 1925, si lasat sub tacere in Franta, unde va trai din 1945, Isidore Isou este initiatorul „lettrismului“ si inventatorul „creaticii“ – metoda de creativitate fara limite in toate domeniile. A fost un personaj pitoresc, excesiv, controversat: a creat concepte, noi limbaje si „obiecte“ artistice, dar a trait o vreme raspunzind unor comenzi de a scrie romane „sexy“; n-a avut niciodata televizor, dar s-a lasat invitat intr-o emisiune a faimosului animator cultural Bernard Pivot; s-a scris despre el, ca despre o celebritate, in Paris Match, dar opera sa principala, Creatica sau Novatica, a fost refuzata de editori, fiind publicata abia dupa 50 de ani de la scriere. Dezbaterea moderata de poeta si criticul de arta Magda Carneci, director al ICR Paris, este, probabil, punctul de plecare al unei importante recupe