Principalele elemente ce stabilesc valoarea unui mall - locatia, conceptul si ocuparea primei pozitii in piata - au fost deja stabilite. Urmatoarea tinta a dezvoltatorilor este formarea unui mix de chiriasi care sa asigure fidelizarea viitorilor clienti.
Piata locala este asaltata de proiecte comerciale, in jur de 100 la numar, potrivit celor mai recente estimari, dezvoltatorii fiind atrasi de stocul existent, mult sub standardele tarilor din regiune, precum si de perspectivele cresterii nivelului salarial si a puterii de cumparare. Cu toate acestea, doar o parte din mall-urile anuntate vor fi livrate, iar numele chiriasiilor va juca un rol determinant in reusita lor.
"La modul in care evolueaza lucrurile pe piata de retail din Romania se poate afirma cu tarie ca 60% dintre proiecte vor fi realizate, in timp ce aproximativ 40% nu vor fi finalizate. In cazul in care concurenta se dovedeste a fi numeroasa si daca va exista o analiza a terenului care demonstreaza o utilizare mai eficienta in alte scopuri decat retail, atunci dezvoltarii vor alege sa nu mai construiasca", apreciaza Luiza Moraru, manager al departamentului de retail in cadrul companiei de consultanta imobiliara Eurisko.
Nici reprezentantii companiei Colliers International nu sunt mai optimisti in privinta numarului de centre comerciale care vor fi finalizate, punctand importanta inchirierii unei marje importante din spatiile mall-urilor inca de la inceperea proiectelor.
" Aproximativ 60% din aceste proiecte au premisele sa se dezvolte la timp si sa fie proiecte de succes. Totodata, datorita faptului ca in retail un proiect de success are mare parte din spatii inchiriate de dinainte de a se incepe constructia, proiectele care nu au un anumit grad de inchirieri au sanse mari sa nu se mai dezvolte", afirma Monica Barbu, directorul departamentului de retail al Colliers