In conditiile in care tot mai multi cititori se orienteaza catre internet, lansarea unui nou ziar nu pare cea mai profitabila idee.
Sa incepi editarea unui nou ziar pe o piata economica matura poate parea, la prima vedere, un act de inconstienta. Cu toate acestea, publisherii si editorii Pablico, un titlul spaniol aparut cu doar o luna in urma, sunt convinsi ca pot face fata ravagiilor facute de catre noile tehnologii si de catre publicatiile gratuite, scrie International Herald Tribune.
Pablico, un cotidian care costa 50 de eurocenti, spera sa redreseze ceea ce editorii sai considera a fi o decadere de durata a presei scrise spaniole. Ziarul se afiseaza ca o "gura de oxigen" pe o piata dominata de ziare partizane, scrise de intelectuali de varsta medie, pentru cititori de aceeasi categorie.
Avand un pret pe jumatate fata de competitorii sai, Pablico spera sa atraga cititorii cu varste cuprinse intre 25 si 45 de ani, a declarat redactorul-sef ziarului Ignacio Escolar. "Industria spaniola de presa scrisa din ultimul secol nu a fost altceva decat un mare esec", considera el. Dupa tranzitia spre democratie care a urmat mortii generalului Franco in 1975, spune Escolar, "presa spaniola a fost excesiv politizata."
Publicatia, aparuta pe 26 septembrie, tipareste 250.000 de exemplare pe zi, neavand editoriale, stiri despre luptele cu tauri sau publicitate pentru prostituate, toate acestea fiind tipare ale segmentului principal al presei spaniole. Avand 64 de pagini este mai subtire decat rivalii sai spanioli, care au in medie 90 de pagini. Desi, pe majoritatea pietelor din Europa, dar si pe cea din Statele Unite, segmentul de presa scrisa inregistreaza un declin semnificativ, Spania face exceptie de la aceasta "regula", declinul pietei spaniole fiind mult mai putin vizibil. Declinul segmentului traditional a fost, in mare parte, efectul de