Vlad Hogea Am cumparat, zilele trecute, o lucrare exploziva: "Noua carte neagra a firmelor de marca", de Klaus Werner si Hans Weiss. Desi aparuta la noi in 2004, a trecut in Romania (aproape) neobservata, asa cum se intampla, din pacate, cu multe volume care trateaza chestiuni fundamentale, dar au o circulatie restransa. Am luat-o asadar, de unde statea pitita si prafuita pe un raft de librarie, si o aduc in atentia cititorilor cotidianului ZIUA de Iasi.
Problemele tratate de cei doi autori austrieci sunt extrem de serioase. Prima editie a cartii, datand din 2001, i-a surprins si i-a infuriat pe multi, punandu-i in fata unei realitati scandaloase si cutremuratoare: "marcile lor preferate isi obtin profiturile din exploatarea copiilor, cooperarea cu dictaturile militare, finantarea razboaielor, distrugerea mediului inconjurator si maltratarea animalelor". Cei doi temerari care au incredintat tiparului aceasta analiza detaliata a abuzurilor comise de corporatiile transnationale marturiseau cu amaraciune: "Daca ar fi fost sa descriem toate firmele cu constiinta incarcata, aceasta carte nu ar fi aparut niciodata. Ele sunt prea multe.
De aceea, am ales ca exemplu pentru cele mai importante ramuri de consum acele firme care dispun de cele mai mari segmente de piata si poarta numele cele mai cunoscute". Critica se concentreaza asupra marcilor renumite dintr-un motiv pragmatic: "marcile isi intemeiaza puterea pe o imagine cultivata cu reclame de miliarde. Tocmai acolo pot fi atacate. Daca marcile se prezinta drept deosebit de moderne, fair-play, iubitoare de copii, multiculturale sau favorabile femeilor, familiei sau mediului inconjurator, este corect sa fie masurate dupa valoarea lor proprie".
Iata doar cateva acuzatii grave care au fost aduse, de-a lungul anilor, unor concerne celebre: Adidas - exploatarea copiilor, molestare sexuala si al