Disparitia telespectatorului cu telecomanda, invazia product placementului, amenintarea televiziunii digitale. Sint doar trei fete din multele scenarii ale viitorului, prevazute pentru audiovizualul autohton.
“Trebuie sa stim si pe ce ne bazam. Dar acum, acest «pe ce ne bazam» se schimba”, a facut introducerea in cursul "Tendinte in audiovizualul european si impactul lor asupra pietei din Romania", Ioana Avadani, director executiv al Centrului pentru Jurnalism Independent.
Prezentarea a venit la solicitarea Consiliului National al Audiovizualului, iar principalul subiect de discutie l-a constituit noua Directiva a Serviciilor Media Audiovizuale, urmasa cunoscutei Directive a Televiziunii fara Frontiere. O alta tema recurenta a cursului a fost amenintarea televiziunii digitale, metamorfoza obligatorie pina in 2012 pentru toata Uniunea Europeana.
“Ne trezim pe 1 ianuarie 2012 si avem toti televiziune digitala. Toti romanii. Dar ce inseamna asta de fapt? Trebuie sa avem toti televizoare care sa o poata recepta, emitatorii sa aiba tehnologia de a o difuza, producatorii de programe - capacitatea de a o furniza, insfrastructura, lege. Deci un buget si o strategie. Dar noi nu avem nimic pina acum”, avertizeaza Ioana Avadani.
Romania a primit opt frecvente digitale de la Bruxelles. “Opt frecvente e mult. Vom avea patru televiziuni nationale, in contextul in care acum sint doar doua”, traduce schimbarea Avadani. Retelele analogice (cele pe care emit in prezent posturile din Romania) nu vor mai avea nici un fel de protectie din momentul in care UE va trece la digitalizare, mai spune ea.
Tacerea radiodifuzorilor asupra acestui subiect este explicata de incercarea de a-si atribui frecventele in subteran. “Este vorba despre redistribuirea totala a mediei in Romania. Este un super subiect.
Apoi, cum explicam lu