Sistemul mai atractiv de predare, indulgenţa profesorilor sau aplicarea strictă a regulamentului i-ar putea motiva pe elevi să nu mai absenteze.OLT. Absentează aparent fără motiv, poartă ce ştiu că-i scoate pe adulţi din minţi, frecventează barurile în timpul în care ar trebui să fie în clasă, nu mai deschid o carte pentru că există internetul. Asta văd de obicei profesorii şi părinţii în liceenii generaţiei actuale şi nu-şi mai bat capul să înţeleagă de ce s-a ajuns aici. Profesorii psihologi de la Centrul Judeţean de Asistenţă şi Resurse Educaţionale (CJARE) au făcut, în schimb, un sondaj în rândul elevilor de liceu, dorind să obţină răspunsuri la întrebări legate de motivele pentru care aceştia chiulesc, ce anume i-ar putea determina să vadă şcoala cu alţi ochi, ce părere au părinţii despre faptul că absentează, cu cine îşi petrec timpul etc. Concluzia este că elevii aleg chiulul pentru că orele li se par plictisitoare, metodele de predare, învechite, numărul de ore zilnic, prea mare. Pe deasupra, presiunea anturajului nu este nici ea de neglijat. „Destul de mulţi au spus că pleacă de la ore pentru că altfel colegii i-ar considera «fraieri»“, a declarat directoarea CJARE, Lucia Drăghiceanu.
Unii diriginţi vor doar indemnizaţia Cei mai mulţi dintre cei 2.175 de liceeni chestionaţi consideră însă că este important să frecventeze şcoala. Aproape în totalitate au declarat că părinţii îi susţin, dar că aceştia nu ştiu, de fapt, ce se întâmplă cu copiii lor. Atunci când află, părinţii se supără, puţini fiind elevii care au spus că pe părinţi nu-i interesează absenţele. Timpul şi-l petrec în sălile de internet şi cu prietenii, au spus elevii, puţini recunoscând că frecventează barurile atunci când chiulesc. Iar despre cât de des li se întâmplă să chiulească, liceenii s-au împărţit în două tabere. Unii au spus că lipsesc de la ore în fiecare zi, alţii că lipse