Balkan Dance Platform, platforma itineranta de dans contemporan, organizata o data la doi ani intr-o tara balcanica, a fost fondata in anul 2000 de Fundatia Proiect DCM si Red House din Sofia, prima editie avind loc in noiembrie 2001 la Sofia. incepind din 2004, Asociatia ArtLink din Bucuresti este partenerul roman in cadrul acestui proiect.
Anul acesta, Balkan Dance Platform s-a desfasurat la Atena, intre 11 si 14 octombrie.
Textul meu nu-si propune sa elaboreze o viziune critica asupra spectacolelor vizionate in cadrul acestei recente platforme balcanice.
Acest fapt nici nu ar fi posibil, pentru ca, in cazul multor spectacole, spatiul a impiedicat artistul sa transmita mesajul real al creatiei sale. Platforma s-a desfasurat intr-unul dintre cele mai importante centre culturale ale Europei, Megaron Moussikis (Athens Concert Hall), un loc cu o acustica minunata, dar un spatiu potrivit mai degraba pentru superproductii si concerte de anvergura, decit pentru perfomance-uri gindite pentru un cu totul alt tip de spatiu.
Este remarcabil modul in care Saˇsa Asenti´c din Serbia a transformat acest dezavantaj intr-un atu. (Mi-am putut da seama de acest fapt doar pentru ca vazusem spectacolul sau – My Private Biopolitics – si la Bucuresti, la Centrul National al Dansului.)
Artistul din Serbia a pus accentul pe latura discursiva a spectacolului, reusind sa transmita publicului ideea – de altfel, extrem de bine ilustrata de instalatia din scena, care era in mod evident cvasiinvizibila pentru publicul din ultimele rinduri. (Dau numai un exemplu: este extrem de important pentru modul care Saˇsa Asenti´c defineste transferul conceptual din dansul contemporan din Occident spre Serbia, prin imaginea lui Xavier Le Roy lipita pe o succesiune descrescatoare de vase traditionale. or, acest fapt era imposibil de remarcat mai departe d