In adancime, tema expozitiei este cumva astutioasa. Si, totodata, incarcata de orgoliu, prin ambivalenta ei ascunsa. Deoarece titlul ei, Tabloul ce nu de mana omului fu plasmuit, trimite, pe de o parte, la Mandilion. Iar, pe de alta parte, subliminal, la geniul creator al lui Jerzy Nowosielski.
Acheiropoietos provine din greaca si este compus din a - "nu", cheir - "mana" si poietos - "plasmuit". Adica, un tablou "plasmuit, pictat nu de o mana omeneasca", este icoana arhetip - care are legenda sa proprie. Indreptandu-se spre Ierusalim pentru Pasti, Hristos l-a intalnit pe Anania, trimisul regelui din Edessa, Abgar. Pentru ca suferea de lepra, regele il ruga intr-o scrisoare pe Iisus, vestit pentru miracolele sale, sa vina la Edessa si sa-l vindece. Atunci, Domnul a luat o naframa, a apropiat-o de fata Sa si si-a intiparit pe ea imaginea, care l-a tamaduit pe Abgar. Aceasta este, potrivit legendei, aparitia Mandilionului. Pe partea sa, Jerzy Nowosielski isi propune, printr-o inselatoare linearitate a picturii sale, sa povesteasca ceva. Desi par austere, icoanele sale exceleaza in ceea ce Roger Caillois, referindu-se la de Chirico, numea "discursivitate".
Nowosielski reinventeaza faciesul de tip grecesc al lui Hristos in icoane: prelung, slab, osos, palid, care nu are nimic diafan. Insa "discursivitatea" de care vorbea Caillois nu rezida numai in morfologia personajului din icoana. Ci si in eterna tristete a tuturor chipurilor sub care ni se infatiseaza Fiul Domnului. Aici se afla nodulul simpatetic al legaturii Sale emotionale cu Maica Sa, aceasta din urma surprinsa, intr-una din icoane, in ipostaza Umilieniei. De aceea, privirile Fiului amintesc foarte des de celebra Maica Domnului din Vladimir, icoana din prima jumatate a secolului al XII-lea. Acolo, Maria are capul aplecat spre Iisus, asezat pe mana ei stanga. Pruncul isi lipeste obrazul de figura matern