Singura unitate abilitată să omologheze tehnică aeronautică militară din România, Centrul de Cercetări şi Încercări în Zbor Craiova, nu a fost ferită de probleme şi, cu toate acestea, are o listă lungă de realizări. Piloţii de încercare, inginerii şi cercetătorii îşi asumă riscuri mari, dar îşi fac munca din pasiune. Centrul are aproape 65 de angajaţi, dintre care cinci piloţi de încercare şi 18 cercetători. Este vorba despre o singură clădire în incinta Fabricii de Avioane, în care sunt birourile administraţiei şi laboratoarele, un hangar şi turnul de control situat în apropierea pistei aeroportului. Clădirea turnului ar avea nevoie de reparaţii pe ici, pe colo, de amenajări interioare, dar comandorul Florea Drăghici, comandantul CCIZ, spune că nu a putut investi bani în întreţinere pentru că nu aparţine centrului. Terenul din zonă va fi transferat din domeniul public către CCIZ. „Nu am putut investi bani aici pentru că nu era al nostru, dar am încercat să îl întreţinem pe cât posibil“, a spus acesta. Turnul de control este ticsit pe două niveluri cu aparatură de monitorizare a traficului aerian. Instalaţiile permit detectarea oricărui aparat de zbor pe o rază de până la 1.200 de kilometri. Navigatorii din turn se concentrează însă pe aeronavele militare, fiecare reprezentată pe ecran de un indicativ, alături de toate informaţiile despre curs, altitudine sau viteză.
Se testează limitele La etajul superior, în spatele ferestrelor mari, de unde ai o vedere de ansamblu asupra pistei aeroportului, l-am găsit pe căpitan comandor Relu Cojocaru, şeful piloţilor de încercare de la CCIZ. Piloţii de încercare sunt responsabili cu testarea şi evaluarea tehnicii propuse spre omologare, fie că este vorba despre un tip de aeronavă, fie de proiectile-rachetă, bombe ori sisteme electronice pentru avioane. La sfârşitul săptămânii viitoare, CCIZ va testa un sistem de evitar