Directiva 38 din 2004 a Comisiei Europene, invocata adesea in criza imigrantilor romani din Italia, se refera la restrictiile aplicate dreptului de intrare si dreptului de sedere a cetatenilor comunitari intr-un stat UE pe motive de ordine publica, securitate publica sau sanatate publica.
Articolul 27 al acestei directive, invocat de Comisia Europeana, dar si de Italia pentru a justifica decretul-lege intrat in vigoare la 2 noiembrie pentru a facilita indepartatea de pe teritoriul italian a unor cetateni comunitari, prevede ca "statele membre pot restrange libertatea de circulatie si de sedere a cetatenilor Uniunii si a membrilor lor de familie, indiferent de cetatenie, pentru motive de ordine publica sau sanatate publica".
Aceste motive nu pot fi invocate in scopuri economice, precizeaza directiva.
Masurile luate din motive de ordine publica sau siguranta publica respecta principiul proportionalitatii si se intemeiaza exclusiv pe conduita persoanei in cauza. Condamnarile penale anterioare nu pot justifica in sine luarea unor asemenea masuri, se spune in paragraful al doilea al articolului 27. Conduita persoanei in cauza trebuie sa constituie o amenintare reala, prezenta si suficient de grava la adresa unui interes fundamental al societatii.
Nu pot fi acceptate motivari care nu sunt direct legate de caz sau care sunt legate de consideratii de preventie generala.
Pentru a stabili daca persoana respectiva reprezinta un pericol pentru ordinea publica sau siguranta publica, la eliberarea certificatului de inregistrare sau, in absenta unui sistem de inregistrare, in termen de cel mult trei luni de la intrarea persoanei respective pe teritoriul sau sau de la data la care persoana si-a semnalat prezenta pe teritoriul sau (...), ori la eliberarea permisului de sedere, statul membru gazda poate, in cazul in care cons