Italia este o destinatie turistica de ne-egalat: de la Roma Antica la Piemonte, la Alpi si la Mediterana.
Italia este si o putere economica mondiala: face parte din G8, PIB-ul pe locuitor este de 4-5 ori mai ridicat decat in Romania.
Italia exceleaza in domenii diverse si este cunoscuta, la nivel global, prin calitatea produselor sale, comunitatea de afaceri din Italia se mandreste de asa-numitul “Made in Italy”. De la Ferrari la Barilla, de la Versace si Armani la Bulgari - toate acestea sunt marci de lux, sunt “made in Italy”.
Economia Italiei se bazeaza mai degraba pe firme mici si mijolocii decat pe firme mari. Numarul firmelor italiene este de doua ori mai mare decat cele din Marea Britanie, de exemplu.
Serviciile publice in Italia, de la strazi si pana la scoli sau asigurari medicale sunt la standarde internationale, mult peste cele din Romania. Insa astfel de servicii vin cu un cost: cel economic.
Italia este bolnavul economic al Europei: rata de crestere economica s-a aflat in ultimii 3-4 ani sub cea a SUA sau a altor tari din Europa, cum ar fi Marea Briatanie, Franta sau chiar si Germania.
Datoria publica se afla la cel mai ridicat nivel din intreaga UE, la peste 100% din PIB. Daca nu ar face deja parte din zona euro, probabil ca Italiei i-ar mai trebui vreo cateva decenii pana cand sa se califice pentru aderarea la zona euro (pentru Romania, de exemplu, limita de sus a datoriei publice este la 60% si, la aceasta ora, avem chiar mai putin de jumatate din aceasta limita).
Productivitatea a stagnat in ultimii 4-5 ani, dar salariile au crescut mult peste cresterea productivitatii, facand ca Italia sa piarda din competitivitate. De aici si rezultatele extrem de modeste in cresterea PIB. Iar Italia nu mai are resursa de care a dispus de la razboi si pana la aderarea la UE - s