- Economic - nr. 218 / 7 Noiembrie, 2007 Cum ne trateaza UE
In domeniul transporturilor internationale Europa, "libera" doar pentru... dulai!
Satui pana peste cap de tot mai vartoasa prezenta a "esticilor" (mai ales, romani si bulgari) in treburile si pe soselele europene, autoritatile comunitare de la Bruxelles baga "stangi". Desigur, "constitutional", in interiorul Uniunii Europene exista libertatea de circulatie, dar nu chiar pentru oricine. Aceasta ar fi decodificarea mesajului pe care Executivul comunitar vrea sa-l transmita transportatorilor europeni, in special celor din Est. Intrucat nu mai pot fi impuse restrictii de nationalitate, se pregatesc acum conditii dure pentru a putea intra in reteaua circulatorie din vestul continentului. Adica, fiecare transportator estic trebuie sa demonstreze ca are atat putere financiara, cat si pregatirea profesionala pentru a accede pe autostrazile occidentale. Reprezentantul transportatorilor romani, domnul Radu Dinescu, declara, saptamana trecuta, in cadrul unei audieri publice organizate de Comisia de Transporturi din Parlamentul European: "Daca nu se prevede o aplicare graduala a regulamentului trimis Consiliului UE, putem interpreta ca, sub masca celor mai bune intentii ale unei Europe Unite, se urmareste de fapt segregarea economica, prin blocarea accesului celor mai putin pregatiti (a ultimilor veniti) atat la profesie, cat si la piata". Domnia sa se refera, in primul rand, la faptul ca operatorul (transportatorul) trebuie sa dovedeasca capacitatea sa financiara: sa dispuna anual de active circulante de cel putin 9.000 de euro pentru un singur vehicul, si de 5.000 de euro pentru fiecare vehicul suplimentar utilizat; apoi, trebuie sa dovedeasca, pe baza conturilor anuale verificate de auditor, ca dispune de creante, valori imobiliare si lichiditati in banca. In al doilea rand, este vorba de capacitat