Agenda de timp liber a românului de rând include mersul la biserică, vizitarea prietenilor sau a rudelor. Rar de tot mai calcă printr-un muzeu sau merge la vreun spectacol. Peste 90% din
Agenda de timp liber a românului de rând include mersul la biserică, vizitarea prietenilor sau a rudelor. Rar de tot mai calcă printr-un muzeu sau merge la vreun spectacol.
Peste 90% din populaţia cu vârsta peste 18 ani o reprezintă românii care frecventează biserica atunci când au un moment de răgaz. 38% din cetăţenii religioşi frecventează biserica zilnic sau săptămânal, iar 20% merg în medie, o dată pe lună.
O treime din populaţie este reprezentată însă de cei care frecventează biserica ocazional, de una-două ori pe an, cu prilejul marilor Sărbători Creştine. Aceştia sunt "creştinii de ocazie", pentru care mersul la biserică nu are motivaţie personală. Mai puţin de 10% din populaţie nu are însă obiceiul frecventării bisericii. Muzica este ascultată, pe frecvenţe diferite, de 70% din români.
Spectacolele muzicale sau evenimentele culturale trezesc interesul a doar 30% şi, respectiv, 55% din cetăţeni care au asemenea activităţi o dată sau de două ori pe an. Nici mersul la cinematograf, la operă sau la concert (indicatori clasici ai indexului de dezvoltare culturală) nu au prea mulţi fani la noi în ţară. Ponderea celor care nu frecventează niciodată astfel de obiective culturale sau nu pot răspunde la o astfel de întrebare este de 80-90%.
Shoppingul, practicat cu asiduitate
Studiul arată că o mică parte din populaţie se adresează acestor instituţii culturale, majoritatea cu o frecvenţă foarte redusă, o dată sau de două ori pe an. Valoarea redusă a acestui tip de consum cultural are drept cauză televiziunea.
Există însă două activităţi - shoppingul şi, mai ales, vizitarea prietenilor sau a rudelor, care deţin ponderi semnificative în rân