Prezenta, doi ani la rand - 1868 si 1869 - a lui Amedeo Preziosi in Romania s-a datorat amicitiei cu Szathmari. Nu se stie cand si unde s-au cunoscut: la Londra, la Constantinopol, la Damasc?
Maltez de origine, Preziosi era supus britanic. Insa locuia la Pera, pe atunci o localitate din apropierea capitalei Imperiului Otoman. La Constantinopol Szathmari fusese de mai multe ori, personal si in suita lui Cuza. Acelasi a vizitat in doua randuri Orientul Apropiat, parte a Imperiului Otoman pe care Preziosi o strabatuse in lung si in lat. Este si unul dintre motivele asemanarii stilistice, ambii pornind de la impresiile lui Delacroix in lunga sa calatorie prin nord-vestul Africii.
Cum era si firesc, ghidul prin Romania al pictorului maltez a fost Szathmari, care i-a aratat si colectia de fotografii ale Bucurestilor. Dovada este aceasta acuarela identica - nu-i o supozitie - cu una dintre fotografiile facute din Turnul Coltei si care compune cunoscutul panoramic al orasului. Data fotografiei este cuprinsa intre anii 1864 si 1867. Fara indoiala, lui Preziosi i-a placut fotografia si a executat o acuarela dupa ea, programata ulterior sub forma de cromolitografie. Imaginea asta mai ridica o problema: exista si o acuarela identica provenita din fondul Szathmari. Este considerata a fi fost executata de pictorul transilvan, gratie unei stampile puse de fiul sau, numele aparand romanizat - Satmary , cu "y" estetic in loc de "i". Or, in realitate este originalul lui Preziosi, intr-o situatie identica fiind mai multe acuarele cu stampila "Satmary". Din aceasta cauza avem cromografii Preziosi si asa-zise copii ale lui Szathmari, de fapt originale facut cadou de Preziosi amicului sau de la Bucuresti.
Prezenta, doi ani la rand - 1868 si 1869 - a lui Amedeo Preziosi in Romania s-a datorat amicitiei cu Szathmari. Nu se stie cand si unde s-au cunoscut: l