"Ioan Chrisostomul a ramas pana astazi una dintre cele mai stralucite figuri ale Bisericii de Rasarit, caci, asa cum il caracterizeaza Nicolae Iorga, 'rareori o viata, un grai si un scris au fost mai strans unite intr-o personalitate vrednica de respectul tuturor timpurilor'. " (Nicolae Banescu, Istoria Imperiului Bizantin, vol. I, p. 245)
Raymund Netzhammer, arhiepiscopul romano-catolic de Bucuresti dintre anii 1905 si 1924, scria in Jurnalul sau acum o suta de ani, mai exact pentru data de 24 noiembrie 1907: "Ziua aceasta este una dintre cele mari in viata Bisericii noastre din Bucuresti. Este spre pretuirea amintirii revolutiei Sfantului Ioan Chrysostomul, marele patriarh al Constantinopolei, a carui comemorare la 1.500 de ani de la deces o cinstim acum". A fost publicata atunci o pastorala semnata de episcop si adresata tuturor credinciosilor pentru acea comemorare.
S-a tinut cu acelasi prilej la catedrala Sf. Iosif o slujba anume, insotita de o predica evocand personalitatea lui Ioan Gura de Aur, urmata, seara, de o conferinta publica. R. Netzhammer a evocat atunci, in completarea conferintei sustinute de un alt prelat, contemporaneitatea si relatia directa a patriarhului Ioan Gura de Aur cu episcopul Theotimos din Tomis (Constanta de astazi), foarte cunoscut in acea vreme pentru activitatea sa in provincia de la Dunarea de Jos, dar si ca misionar intre barbarii huni de la nordul fluviului. Se stie de fapt ca acestia din urma il numisera pe Theotimos "Dumnezeul romanilor".
"Vrem si astazi", spunea in incheierea prelegerii sale Raymund Netzhammer, "sa continuam legatura spirituala cu marele Ioan Gura de Aur, inceputa de sfantul episcop Theotimos de Tomis."
Intr-adevar, Theotimos I (Teotim, cum il gasim in scrierile ortodoxe romanesti mai noi) a fost unul dintre primii episcopi ai epocii paleocrestine de la Dunarea de Jos. A avut s