În teatrul german femeile îşi găsesc locul cu greu, la fel ca în societate
Nora a călătorit peste tot în lume, ajungând la 280 de reprezentaţii şi stârnind adesea controverse
Întâlnirea publică de duminică dimineaţa la Teatrul Act nu promitea nimic spectaculos: felicitări pentru invitaţi, regizorul Thomas Ostermeier şi actriţa Anne Tismer care interpretează rolul principal în cele două spectacole prezentate de Teatrul Schaubuhne am Lehniner Platz în Festivalul Naţional de Teatru (Nora după Ibsen şi Concert de deschidere de Frantz Xavier Kroetz), poate ceva lămuriri suplimentare legate de alegerea controversată a regizorului de a finaliza spectacolul „Nora” cu aceasta împuşcându-şi soţul.
După un debut destul de căznit, cauzat şi de intervenţii transformate în discursuri, discuţia s-a încins cu adevărat când actriţa Anne Tismer a descris tabloul general al stării teatrului german condus de bărbaţi de 60-70 de ani care promovează tinerii numai dacă sunt tot bărbaţi. Actriţa, care preferă să lucreze acum în sistem independent, colaborând cu Shaubuhne pentru anumite spectacole, a descris un tablou apoteotic: „E o ierarhie care mie mi se pare că nu dă şansa dezvoltării unor lucruri noi. În societate majoritatea celor bogaţi sunt bărbaţi, iar majoritatea celor foarte săraci sunt femei singure cu copii de crescut, fără slujbe şi provenind din rândul emigranţilor. În teatru există chiar abuzuri fiindcă în marile companii subvenţionate
se montează mai ales piese clasice unde e nevoie doar de o femeie bătrână şi urâtă şi de una tânără şi frumoasă, nimic altceva. Prin urmare peste tot sunt angajaţoi mai mulţi bărbaţi decât femei. Iar când femeile sunt angajate, ele trebuie adesea să fie drăguţe cu directorii sau cu regizorii, uneori li se cer servicii sexuale ca să capete un job. E o situaţie revoltătoare. Chiar în teatrul lui Thomas mai există un direc