Romania e o tara mare, dar Munchen-ul e un oras si mai mare. Sau asa mi s-a parut la prima mea vizita acolo, dupa ce ani la rand tot visasem sa devin pentru o clipa neamt. Si am devenit, iar clipa a durat o zi si jumatate. Destul pentru a-mi da seama ca, daca ma nasteam german, romanul care sunt ar fi jucat doua carti deodata: arta si precizia.
N-am plecat aiurea, ci la invitatia UniCredit Group. S-a intamplat luni, 29 octombrie, din zori de zi si pana martea urmatoare. Cati ziaristi invitati eram? Cinci. Fiecare din cate o tara din Europa Centrala si de Est.
Primul popas, facut la cartierul general al HVB, actualmente parte din UniCredit Group, a avut menirea sa ne familiarizeze cu angajamentele pe care le-au avut si le au bancherii in materie de arta. Care arta? Arta adevarata. De pilda artele vizuale? Da, artele vizuale, domeniu in care compania detine o colectie de peste 50.000 de lucrari, de la inefabile artefacte mesopotamiene, la capodopere ale lui Tintoretto, Fernand Leger si Oskar Kokotscha. Am inteles la fata locului ca un angajament concret pe termen lung din partea unei banci poate produce efecte pozitive asupra intregului sistem cultural-artistic.
O practica raspandita este achizitia de lucrari de arta contemporana. Am vazut in peregrinarile noastre prin sediul central al bancii lucrari semnate de inegalabilii Yves Klein (Franta), Michael Biberstein (Elvetia), Georg Baselitz (Germania), Siegfrid Anziger (Austria), Peter Hutchinson (Marea Britanie), Giulio Paolini (Italia), Judy Ledgerwood (SUA), ne-am impartasit la propriu din filosofia care guverneaza nasterea si functionarea colectiilor artistice corporatiste, i-am ascultat pe cativa dintre mai-marii UniCredit Art Management Team si am parcurs alaturi de ei mai multe trepte de initiere.
Apropo de team-ul de care tocmai am pomenit, nu pot trece mai departe fara a mentiona c