Deşi Booker-ul l-a primit pentru Amsterdam (1998), capodopera lui McEwan avea să vină trei ani mai tîrziu prin Ispăşire (2001), volum care, asemenea Asasinului orb al lui Margaret Atwood, a fost inclus de revista Time pe lista celor mai bune 100 de romane ale tuturor timpurilor. Sîmbătă (2005) confirmă forţa literară a lui McEwan şi cîştigă prestigiosul James Tait Black în 2005, cel mai vechi premiu literar al Marii Britanii. On Chesil Beach (Johnatan Cape, 2007 - Pe plaja Chesil, în curs de apariţie la Editura Polirom) intră din nou în competiţia pentru Man Booker Prize, dar pierde în favoarea lui The Gathering, scris de Anne Enright. Care ar fi numitorul comun al acestor trei romane post-Amsterdam din creaţia lui McEwan, tema care le apropie, în pofida diferenţelor de abordare şi subiect? Pe scurt, ea s-ar numi obsesia lui if only şi what if. Ce s-ar fi întîmplat dacă gestul hazardat al lui Briony Tallis, promiţătoarea scriitoare a familiei, dar în acelaşi timp o fetiţă naivă de numai treisprezece ani, de a-l acuza pe Robbie Turner de viol asupra Lolei, verişoara mai mare a acesteia, nu ar fi avut loc? Sau dacă victima ar fi avut puterea să îl demaşte pe adevăratul făptaş, a cărui identitate nu îi era necunoscută. Şi numai dacă Briony n-ar fi fost martora scenei de la fîntîna arteziană sau Robbie n-ar fi încurcat cele două scrisori între ele. Însă cum lucrurile nu se întîmplă aşa, Briony, punînd cap la cap nişte impresii pe care mintea ei tînără nu are destulă experienţă să le decodifice corect, fiind şi un pic geloasă pe Cecilia, iubita lui Robbie şi sora ei mai mare, şi mai ales dornică de a fi mereu în centrul atenţiei, pecetluieşte într-o fracţiune de secundă soarta semenilor ei, asemenea unui scriitor care hotărăşte cine va trăi şi cine va muri în interiorul ficţiunii. Astfel, întregi destine umane vor fi reconfigurate, căsătorii şi alianţe, altfel improb