Azambuja, un orasel cu 7,000 de locuitori, aflat la 35 km de partea de nord a Lisabonei, pare a fi locul ideal pentru un turist in cautarea unei vacante binemeritate. Strazile si casele mici sunt ingrijite si curate iar pretutindeni domneste linistea. Insa nu toata lumea gusta aceasta liniste.
Intr-o casa din centrul orasului, un steag mare si rosu, cu secera si ciocanul, indica faptul ca acolo se gaseste un club al muncitorilor comunisti.
Dar, asa cum observa si un batran care sta in fata cladirii, numele sau este impropriu. „Aici este un club pentru muncitori, dar nu exista locuri de munca in Azambuja,“ spune el cu tristete. „Orasul s-a prabusit dupa plecarea celor de la Opel.
Orasul nostru este precum acel turn, care se duce putin cate putin,“ adauga batranul, aratand spre un turn inclinat care seamana cu celebrul Turn din Pisa.
Doar cu cateva luni in urma, Azambuja era centrul de operatiuni pentru una dintre cele mai importante fabrici Opel din Europa de Vest, unde lucrau mai mult de o mie de muncitori. Insa in decembrie uzina de automobile s-a inchis, muncitorii au fost concediati, iar linistea a pus stapanire pe strazi.
Compania, parte a General Motors, si-a mutat productia spre alte locatii, in Gliwice, in Polonia, St. Petersburg in Rusia si Zaragoza in Spania. A fost o lovitura dura data economiei din Portugalia, unde rata somajului a fost de 7,7% anul trecut si de 8,4% anul acesta, cea mai mare rata a somajului din 1987 si pana astazi.
O situatie critica precum cea din Azambuja se intalneste in multe orase din alte tari vest-europene de unde companiile, in plin proces de globalizare, si-au mutat activitatea in vechiul bloc est-european, atrase de perspectiva unei forte de munca mai ieftine si a unor costuri de productie reduse.
Imagine din AzambujaFoto: wikipedia
Peugeot Citro