Peste 3.000 de romani lucreaza in mod oficial in Cehia. Multi dintre acestia stiu una sau mai multe limbi straine si lucreaza in call center-uri, dar si in domenii precum IT sau cercetare. Restul, cei aflati la munca "la negru", lucreaza in constructii sau in alte tipuri de posturi pentru care nu se cere calificare.
Brno, orasul call center
Multi romani pot fi intalniti in orasul Brno, din Cehia, unde au decis sa-si mute zona de call center multe companii internationale importante. IBM, Lufthansa, Siemens, Bobst Group, Timken, SGI, Energo-Pro, Motorola, Honeywell, CSC, Vodafone sunt numai cateva dintre acestea, si lista poate sa continue.
In incercarea lor de a reduce costurile, companiile multinationale aleg sa isi mute birourile de call center in alte tari, apeland de multe ori la forta de munca ieftina locala sau din zone apropiate.
Aceasta miscare nu este uneori lipsita de riscuri, dupa cum s-a dovedit atunci cand Orange Franta a decis sa isi mute birourile pentru relatiile cu clientii in Maroc.
Clientii, nemultumiti de accentul ciudat al operatorilor, au inceput sa faca plangeri sau chiar sa renunte la serviciile Orange. Prin urmare, birourile au fost mutate inapoi in Franta, pentru ca s-a considerat ca economia facuta nu compensa pierderea clientilor.
Insa, per ansamblu, migrarea in zone prielnice din punct de vedere economic functioneaza.
Romanii, ieftini si cu accent bun
Romanii sunt apreciati pentru ca au accent bun si sunt cautati deoarece reprezinta o forta de munca relativ ieftina. Si romanii sunt multumiti, beneficiind in Cehia de un nivel de trai mai ridicat decat in tara natala.
Mancarea este mai ieftina decat in Romania, hainele costa mai putin si sunt de buna calitate, chiria intr-o zona medie ajunge la aprox. 4 milioane de lei pentru un aparta