Intr-o piata in care talentul devine tot mai scump, liderii si organizatiile devin jucatori intr-un urias joc al atractiei. Oamenii buni trebuie "curtati". Si acest lucru se poate face invatand ce isi doresc oamenii.
"Oamenii sunt diferiti. Prin urmare, oferta companiilor trebuie sa difere in functie de individ, sa fie personalizata. Cred cu tarie ca fiecare angajat poate face diferenta", este de parere Jonas Ridderstrale, coautorul cartii "Funky Business - Talentul face capitalul sa danseze", una dintre cele mai vandute carti de leadership din lume, care a fost lansata si in Romania la editura Publica.
Cu toate acestea, nu totul trebuie sa fie personalizat, pentru ca daca firmele vor incerca sa fie "totul pentru toata lumea", probabil ca vor ajunge sa nu mai insemne mare lucru pentru nimeni. Standardizarea si personalizarea trebuie sa coexiste, crede Ridderstrale, care este si profesor de management la Stockholm School of Economics.
Companiile si indivizii de succes creeaza monopoluri in timp sau in spatiu, identifica imperfectiunile si le exploateaza, spune Ridderstrale. "Adevaratii antreprenori nu accepta imitatiile si nici limitarile. In prezent, exista doua cai prin care organizatiile pot deveni si ramane competitive: fie exploateaza imperfectiunile pietei, fie imperfectiunile unui competitor". Daca strategia anterioara insemna inovatie rationala prin crearea unor modele de business unice, cea actuala inseamna sa creezi pe baza unei forme de inovatie emotionale, care da nastere unor stari ce aduc consumatorii intr-o stare de dependenta.
Daca nu se reinventeaza permanent, corporatiile si oamenii tind sa devina tot mai conservatori si mai rigizi; mai predictibili si lipsiti de surprize. "Asemenea vechilor greci, tot mai multe organizatii de astazi vor folosi tot mai multe resurse pentru a exploata retete folosite in trecut." @N_