Datele Studiului National de Audienta (SNA) pe perioada iulie 2006-iulie 2007, date publicitatii acum cateva saptamani, au produs deja traditionalul oftat colectiv in privinta audientelor si a tirajelor care scad. Judecata nu e foarte profunda si se refera mai curand la lideri.
Outsiderii cu nume sonore, dar tiraj mic preluati de mogulii media incep sa dea semne de dezmortire, iar presa locala e chiar vivace.
Scaderea totala de audienta a pietei este de 1,6%, de la 7,034 milioane cititori de presa la 6,921 milioane, mai mica decat in alte tari. Comparatia se refera la ultimul si penultimul val de SNA, adica iulie 2006-iulie 2007 versus aprilie 2006-aprilie 2007.
E un lucru de luat in seama cu atat mai mult cu cat schimbarile de proprietate, face lift-urile, relansarile mai consistente sau lansarile de titluri noi au fost numeroase din 2005 incoace. E de vazut cine a contribuit la plusuri si cine a contribuit la minusuri.
Liderii traditionali in scadere, pe pietele solide. La cotidiene, in jos merg “Libertatea”, cotidianul cu cea mai mare audienta (-1,15%, pana la 1,732 milioane), “Jurnalul national” (-3,43%, 900 mii) si “Evenimentul zilei” (-5,63%, 704 mii), adica primele trei ziare generaliste.
Situatia se regaseste si pe o piata solida, dar tot mai aglomerata, a glossy-urilor de femei, unde “Bolero”, “Avantaje”, “Unica” sau “Joy” scad intre 4 si 14 la suta. “Cosmopolitan” este exceptia, care ramane fix pe zero, cu o constanta care a fost remarcata si in alte tipuri de cifre.
Situatia se repeta si in top 3-ul ghidurilor TV, unde “Pro TV Magazin”, “TV mania” si “TV Satelit” pierd intre 5 si 12% din cititori.
Pare ca e vorba de lucruri diferite, dar am enumerat mai sus cele mai solide trei piete de print din Romania, ca tiraje, venituri din publicitate si traditie. Atat la glossy, cat si