Ajuns la a sasea editie, Festivalul Filmului European CinEdays (desfasurat in Centrul Cultural pentru Tineret din Skopje) a fost anul acesta mai ambitios ca niciodata. Sub sloganul „Bon Appétit“, festivalul a prezentat spectatorilor din capitala Macedoniei (un public obisnuit mai degraba cu filme hollywoodiene), de-a lungul a opt zile (16-23 noiembrie), 38 de productii cinematografice (lungmetraje si scurtmetraje de fictiune si documentare), reprezentind nu mai putin de 26 de tari europene. Pentru prima oara in istoria sa, CinEdays a beneficiat de un juriu international, care a oferit patru premii (pentru cel mai bun scenariu, cea mai buna interpretare, cea mai buna regie si cel mai bun film). Principala sectiune competitionala a inclus 12 lungmetraje de fictiune, fiind completata de „Balkan Link“ (un grupaj de sase filme produse in regiune) si o selectie de zece documentare (majoritatea tot balcanice).
Nici un festival fara „Noul Val“
Nu cred ca mai este o surpriza faptul ca, astazi, creatiile notabile ale noului cinema romanesc sint nelipsite din festivalurile internationale de film care se respecta si vor sa fie respectate. Exemplul cel mai bun este „palmdorizatul“ 4 luni, 3 saptamini si 2 zile, al lui Cristian Mungiu: daca ne-am apuca sa inventariem festivalurile in cadrul carora a fost prezentat (de obicei ca un eveniment special, in afara competitiei) si tarile in care a fost distribuit, am ajunge probabil la concluzia ca este cea mai vizionata productie cinematografica autohtona din toate timpurile.
Nici CinEdays nu a facut exceptie de la regula, deschizindu-se chiar cu amintitul 4, 3, 2, primit cu mare interes de catre spectatorii macedoneni. Desi nimeni din echipa filmului nu a putut fi prezent la ceremonia inaugurala, au existat discutii consistente – si destul de incinse – pe marginea sa.
De exemplu, un distins membr