Nici un proiect important românesc de infrastructură nu se află pe lista finanţărilor UE pentru reţeaua transeuropeană. Vrem linie pentru trenuri de mare viteză, autostradă Nici un proiect important românesc de infrastructură nu se află pe lista finanţărilor UE pentru reţeaua transeuropeană.
Vrem linie pentru trenuri de mare viteză, autostradă Bucureşti-Budapesta, cale ferată Bucureşti-Otopeni… Foarte bine, pare să spună Bruxelles-ul, hotărând să finanţeze proiecte asemănătoare, dar ceva mai la vest de noi.
Comisia Europeană a transmis ieri o informare privind selectarea proiectelor pentru a primi finanţare europeană în cadrul programului TEN-T (reţeaua transeuropeană de transport), perioada 2007-2013. Este vorba de proiecte considerate prioritare pentru UE, selectarea fiind o "expresie clară a obiectivului declarat al Comisiei de a concentra asistenţa disponibilă, pe cât posibil, pe tronsoanele transfrontaliere care reprezintă cele mai mari probleme".
În urma selecţiei, Comisia propune statelor membre şi Parlamentului European 30 de pachete de proiecte, pentru un buget de 5,1 miliarde de euro. Mai bine de jumătate din finanţare va fi alocată lucrărilor şi studiilor asupra tronsoanelor transfrontaliere. Decizia finală privind finanţare se aşteaptă să fie luată la începutul anului viitor.
Câteva firimituri în 2007
Parcurgerea listei de proiecte arată că între priorităţile europene nu se înscriu şi priorităţile "vehiculate" de autorităţile române. Astfel, România este prinsă doar "tangenţial" în finanţarea pentru studiul privind o autostradă Atena-Sofia-Budapesta. Un alt calup de proiecte în care, teoretic, România ar fi putut fi încadrată este cel privind ruta fluvială Rin-Main-Dunăre. Dar aici finanţările se opresc la studiile privind îmbunătăţirea navigaţiei pe secţiunea maghiară.
În rest, se finanţează studii privind linia