- Social - nr. 232 / 27 Noiembrie, 2007 Ca rezultat al legaturilor de cooperare si interdependenta dintre tari, lumea in care traim a evoluat intr-un singur sistem social. Relatiile economice mondiale, relatiile sociale, mijloacele moderne de comunicare si transport ce permit un flux rapid al informatiilor, bunurilor si chiar al persoanelor, reprezinta atat cauzele, cat si caracteristicile globalizarii ca proces care sustine lumea interdependenta. Schimbarile geo-politice majore din ultimii ani, provocarile mediului si constientizarea nevoii de dezvoltare durabila si justa au conferit greutate problemei globalizarii si efectelor ei. Astfel, peste tot in lume, constiinta schimbarii globale si necesitatea cooperarii internationale au determinat semnarea de conventii si declaratii, initierea de campanii promovate de diferite organizatii internationale ca ONU, UNESCO, OSCE si Consiliul Europei. Toate documentele emise accentueaza importanta educatiei ca modalitate de abordare, intelegere si exploatare pozitiva a globalizarii. De aici si ideea particularizarii unui tip de educatie specific acestui proces al lumii contemporane, denumit generic educatia globala, si care apare ca un raspuns la procesele, sansele si riscurile globalizarii. Ea cuprinde: educatia pentru dezvoltare, educatia pentru drepturile omului, educatia pentru durabilitate, educatia pentru pace si prevenirea conflictelor si educatia interculturala.
Activitati educationale in domeniul cetateniei globale
Consiliul Europei a initiat in urma cu opt ani prima Saptamana a Educatiei Globale, promovand in statele membre activitati scolare dedicate reducerii saraciei si excluderii sociale. Se incurajeaza astfel copiii, tinerii si profesorii sa initieze activitati educationale in domeniul cetateniei globale prin dezbaterea unor teme diverse, ca diversitatea si inegalitatea, atat la nivel l