Elevii consideră că vor fi dezavantajaţi dacă subiectele la tezele unice vor fi la fel ca variantele postate pe internet
Elevii de clasa a VIII-a se plâng că varianta tezei cu subiect unic la limba şi literatura română, postată pe internet, este dificilă. Ei acuză că, în loc să aibă subiecte din materia predată, trebuie să scrie compuneri bazate exclusiv pe imaginaţia şi creativitatea lor şi consideră că vor fi evaluaţi subiectiv. Copiii sunt cu atât mai nemulţumiţi cu cât intrarea lor la un liceu depinde de notele obţinute la tezele cu subiect unic pe care le vor susţine.
Elevii clasei a VIII-a A de la Şcoala Nr. 19 „Tudor Arghezi” din Bucureşti, dar şi profesoarele de română din şcoală ne-au destăinuit din temerile lor. „Se pune prea mult accent pe imaginaţie, la ultimul subiect. În două ore nu ştiu câtă imaginaţie voi avea! Creativitatea şi talentul la limba română nu sunt la îndemâna oricui!”, a spus Mihnea, olimpic la fizică.
La subiectul al doilea, din modelul de variantă postat pe internet, elevii ar trebui să-şi imagineze că au fost în vizită la un muzeu şi au fost impresionaţi de un tablou cu un peisaj de toamnă. Pornind de la tabloul imaginat, elevii ar trebui să scrie o compunere de 20-25 de rânduri şi să-i dea un titlu expresiv/personalizat. Una dintre profesoare a spus chiar că le-a cerut copiilor să scrie titluri cât mai interesante, referitoare la fiecare anotimp.
„Subiectele se bazează prea mult pe creativitate. Mai mult la olimpiade întâlneşti astfel de subiecte”, a spus Andreea, şi ea olimpică, dar la română. Alţi elevi s-au plâns că li se impune o limită de spaţiu în care trebuie să realizeze compunerea sau de faptul că, în loc să li se ceară să demonstreze aparteneţa unui text la un gen literar, informaţii ce există în programă, trebuie să îşi imagineze tablouri. „Titlul trebuie să fie cât mai expresiv, dar poate profesor