In conditiile in care fiecare dintre noi foloseste din ce in ce mai multe servicii online pe baza de nume de utilizator si o parola, ideea accesarii tuturor acestor conturi pe baza unei parole unice foarte personale – amprenta – prinde radacini puternice in industria web.
Un cont la yahoo! mail, hotmail sau Gmail, unul pe Youtube pentru a incarca filme pe web, altele pentru serviciile Photobucket si Skype, iar la acestea se adauga cateva parole pentru servicii de online banking, Paypal si cateva forumuri. Cam acestea ar fi, in mare, serviciile pe care utilizatorii online le folosesc aproape in fiecare zi, pentru fiecare dintre acestea fiind necesare un nume de utilizator si o parola. Un studiu al organizatiei Infosecurity Europe arata ca un angajat foloseste, in medie, cinci parole pentru servicii care au legatura cu munca sa, iar in mediul personal aproximativ 12 parole diferite pentru conturile online folosite. Utilizatorii au inceput sa foloseasca aceleasi date de identificare pentru accesarea tuturor conturilor pe care le detin pe diverse site-uri web, insa acest lucru nu este cea mai fericita solutie, din motive de siguranta.
Pornind de la aceasta observatie – ca o parola unica ar multumi un numar mare de utilizatori –, firmele din domeniu incep sa se gandeasca serios la metode biometrice de identificare, iar amprenta – se pare – va fi noua "parola" pentru e-mail, foto, video sharing si altele.
Tonul a fost dat de producatorii de laptop-uri, in momentul de fata pe piata fiind disponibile mai multe modele ale Fujitsu Siemens, IBM, Toshiba si HP care au integrate un cititor de amprenta. Cum functioneaza? La cumpararea dispozitivului, la prima deschidere a sa – chiar inainte de trecerea la instalarea sistemului de operare –, utilizatorul va trebui sa-si pozitioneze "degetul cu care vrea sa se autentifice" (stim ca suna ciudat, dar