Deşi datoria externă creşte fulminant, autorităţile de la Bucureşti se arată cu totul şi cu totul liniştite, pentru că datoria publică externă rămăne mică, sporirea avănd loc pe seama datoriei externe private. Nici o treime din datoria externă pe termen lung şi mediu nu reprezintă datorie publică, situăndu-se la un cuantum faţă de PIB care se suprainscrie in parametrii ceruţi de Uniunea Europeană.
Deşi datoria externă creşte fulminant, autorităţile de la Bucureşti se arată cu totul şi cu totul liniştite, pentru că datoria publică externă rămăne mică, sporirea avănd loc pe seama datoriei externe private. Nici o treime din datoria externă pe termen lung şi mediu nu reprezintă datorie publică, situăndu-se la un cuantum faţă de PIB care se suprainscrie in parametrii ceruţi de Uniunea Europeană. Dar faptul că datoria publică externă este mică atunci cănd datoria externă este mare pe ansamblu, din cauza componentei private, nu constituie cumva vreun avantaj, ci, dimpotrivă, datoria externă devine greu controlabilă şi gestionabilă, pentru că, in timp ce posibilităţile de defecţiuni de plată cresc, răspunderea cade, pănă la urmă, in fiecare caz, asupra ţării. 2007 nu numai a amplificat fabulos datoria externă (cu peste 20% in numai nouă luni), dar a şi accentuat ponderea componentei private (de la 63% la sfărşitul lui 2006 la 70% in prezent).
Incă spre sfărşitul celui de al treilea trimestru, datoria externă pe ansamblu bătea spre 50 miliarde euro, din care 34 miliarde euro datoria pe termen mediu şi lung şi vreo 15 miliarde euro cea pe teren scurt (sub un an). Pe mai departe, importurile au debordat, in timp ce exporturile au incetinit vizibil pănă la stagnare. Pănă in toamnă, cele două tendinţe - atăt frenezia importurilor, căt şi gătuirea exporturilor - au avut condiţii superprielnice in a se produce prin aprecierea absolut artificială