Unii profesori cred că teza unică va spori şcoala paralelă
Tezele de semestru, lucrări cu miză importantă. Odată ce teza unică va fi introdusă şi la clasele inferioare, şcoala paralelă, adică meditaţiile, va câştiga şi mai mult teren în faţa şcolii tradiţionale, crede directorul Şcolii nr. 118 „Vasile Alecsandri”, Anca Toşa.
Deja unii dintre elevii claselor a V-a, care susţin pentru prima oară teze, se gândesc serios la notele pe care le vor obţine, pentru că de ele depinde media la limba şi literatura română şi matematică, adică media de admitere la liceu.
„În primă fază, ei nu realizează ceea ce înseamnă teza. Într-adevăr, este un test mai complex decât o lucrare frecventă, pentru că el cuprinde noţiuni predate de la începutul semestrului. Am vorbit şi cu părinţii, le-am explicat cum se calculează media semestrială, pentru că teza are o pondere de 25 %”, spune Constanţa Panait, dirigintă la clasa a V-a.
Printre elevi, părerile sunt împărţite. Dintr-o clasă întreagă, doar una sau două mâini se ridică, iar copiii spun că nu au emoţii pentru teză. Cea mai mare temere a elevilor este timpul scurt pe care îl au la dispoziţie pentru rezolvarea subiectelor, care „sunt mai multe şi mai grele decât la lucrările de control. Ar trebui ca durata să fie ca la olimpiadă”, spune Matei, care speră să ia notă mare la română, pentru că bunica a fost profesor şi are aşteptări mari.
Alţii se tem de eşec. „Mă gândesc că o să o dau în bară la matematică”, se destăinuie Maria, iar Ruxandra o completează: „Eu sunt sigură că nu sunt varză, sunt super-varză”.
Blanca a stabilit deja ca, în ziua în care va avea de susţinut teza la matematică, să lucreze câteva ore pentru a pune la punct ultimele detalii, cu un profesor care să vină acasă. Directorul Anca Toşa crede că „şocul cel mai mare este pentru părinţi. Elevii nu mai primesc calificative, ci note. Dacă