În ultimii ani, producătorii autohtoni au învăţat să nu se bazeze doar pe curs pentru a fi competitivi pe pieţele externe . Când cursul creşte, exportatorii obţin mai mulţi lei dintr-un În ultimii ani, producătorii autohtoni au învăţat să nu se bazeze doar pe curs pentru a fi competitivi pe pieţele externe .
Când cursul creşte, exportatorii obţin mai mulţi lei dintr-un euro câştigat în afară. Asta nu înseamnă neapărat că sunt foarte fericiţi - unii văd cum se scumpesc materiile prime aduse din import, alţii se gândesc la inflaţia care "neapărat" înseamnă scumpirea costurilor.
Cu doi ani în urmă, în Italia se lansau dezbateri chiar la nivelul guvernului dacă n-ar fi mai bună ieşirea din sistemul euro, pentru că exportatorii nu mai pot câştiga din schimbul valutar, ca în vremea lirei. Săptămâna trecută, directorul general al grupului EADS, Louis Gallois, declara, nici mai mult, nici mai puţin că "declinul abrupt al dolarului (în raport cu euro) pune în pericol existenţa Airbus pe termen lung".
Când, în lumea bună, se pun asemenea probleme, pare cât se poate de naturală reacţia reprezentanţilor exportatorilor români care, din 2005 încoace, se plâng că întărirea puternică a leului, în special în faţa euro, le omoară afacerile (de notat că UE este piaţa de desfacere pentru circa 70% din produsele autohtone care merg la export).
Şi evident că au ceva dreptate, din moment ce anul acesta arată o încetenire clară a ritmului exporturilor.
Terapie de şoc pentru exportatori
După primele nouă luni ale anului, datele statistice arătau o creştere a exporturilor în lei de 3,9% faţă de aceeaşi perioadă din 2006 (11,7% în euro). După primul semestru, creşterea era de 4,9%, în condiţiile în care după primul trimestru se înregistra un plus de 8,4%. Sistemul de raportare în lei a devenit mult mai relevant decât cel în euro, în condiţiile în care