- Cultural - nr. 233 / 28 Noiembrie, 2007 Este expozitia gazduita in aceste zile de salile Galeriei U.A.P. din Targu-Mures. Inceputurile ei sunt plasate in anul 2002, pentru ca anul acesta sa se afle la cea de-a cincea editie, cu o intrerupere de ordin material, anul trecut, intrerupere surmontata cu brio, dovada fiind manifestarea din luna noiembrie. Cel care a lansat incitanta propunere a acestei idei inedite, artistul targumuresean Adrian Chira, a fost si cel care, cu multa larghete si cerbicie, s-a ocupat de toate pregatirile de culise. Conceptul acestei expozitii presupune rezonarea cu tema totemului vazuta din prisma omului modern, folosindu-se practicile si uneltele artistului contemporan. Dar, pentru a intelege mai bine sensul acestui termen, este nevoie de o intoarcere la origini, la timpurile de inceput, in care totemul avea o destinatie strict ritualica. El constituia, in multe din societatile primitive, liantul, fie el animal, planta sau obiect cu rol protector, care statea la baza organizarii clanurilor. In ritualul de initiere, cel care urma a fi initiat era aparent inghitit de totemul sau, pentru ca apoi sa fie redat la lumina, insusindu-si astfel calitatile acelei entitati, deci calitatile ideale ale nucleului uman din care facea parte. Initiatul, in acest mod "murea" pentru a "renaste" dotat cu toate atributele care-l faceau un om complet, aflat sub protectia totemului sau. "Schimband ceea ce este de schimbat", pe taramul artelor zilelor noastre, cel care este initiat in acest domeniu atat de generos al manuirii frumosului este protejat simbolic de totemul crezului sau. Ceea ce se pastreaza din semnificatia initiala este seva, simbolul imbracat cu noi aluzii. Cartea, simbol al Universului si, deci, al revelatiei, Calul, animal care insoteste cautarea spirituala, Cupa sau Pocalul in care se strange bautura nemuririi, Sacrificiul, Omul, Omul in centru