Peste 1.000 de angajati au fost afectati in urma inchiderilor de fabrici din industria bunurilor de larg consum (FMCG) in ultimii doi ani, companiile mizand pe continuarea investitiilor in cele mai profitabile centre de productie.
Bunge, Coca-Cola, Friesland, Heineken, InBev si Unilever au inchis in intervalul 2005 - 2007 noua fabrici sub semnul eficientizarii. Rezultatul? Peste 1.000 de angajati au fost concediati sau a trebuit sa se relocheze prin inchiderea vechilor fabrici.
Cea mai mare parte a companiilor care au apelat la o astfel de strategie sunt lideri de piata in segmentul lor si vor, in primul rand, eficienta, motiv pentru care dupa ce au intrat pe piata prin achizitionarea mai multor jucatori si si-au asigurat o cota suficienta incep sa inchida unitatile mai putin profitabile pentru a recupera din pierderi.
Primul pas a fost facut de producatorul de ulei Bunge la sfarsitul anului 2005, cand a inchis fabrica Muntenia Bucuresti, deoarece numai in 2005 aceasta inregistrase pierderi de 7,7 mil. euro din cele 13,3 mil. euro cu care producatorul american a ramas pe minus la finele acelui an.
Piata uleiurilor vegetale a fost una dintre cele mai afectate segmente din industria alimentara in ultimii ani, motiv pentru care majoritatea producatorilor de ulei au decis sa isi reorienteze businessul spre alte domenii de piata. Bunge a profitat de aceasta tendinta anul acesta, cand a achizitionat divizia de ulei a producatorului Agricover Buzau, una dintre cele mai mari fabrici din tara, urmand ca la putin timp dupa aceea sa inchida fabrica Interoil din Oradea.
O alta unitate de productie inchisa in 2005 a fost fabrica Grivita din Capitala, detinuta de liderul pietei locale a berii, Heineken Romania, care a renuntat la 180 de angajati. Filiala locala a companiei olandeze a decis in urma cu doi ani inchiderea acestei fabrici dupa