România este pe locul 36, din 45 de ţări şi regiuni, în ceea ce priveşte performanţele la lectură ale copiilor de 10 ani. Profesorii propun soluţii: tabere cu tematică literară, întâlniri cu scriitorii şi vizionarea de ecranizări.
Internetul, jocurile, televizorul, interesul insuficient aratat de parinti si de scoala fac ca performantele elevilor la lectura sa fie extrem de slabe. Studiul „The Progress in International Reading Literacy Study” (PIRLS), intocmit de Boston College pe un esantion de 215.000 de elevi de clasa a IV-a, arata ca un sfert dintre copiii romani de 10 ani nu au acasa mai mult de 10 carti potrivite pentru varsta lor. „Elevii spun ca aloca o ora pe zi pentru lectura, stau in schimb mai mult timp cu prietenii. Au mai multe mijloace de petrece a timpului liber si mai multe mijloace de informare decat inainte”, observa Margareta Modrea, profesor psiholog la Colegiul National „Al. I. Cuza” din Focsani.
Intr-un clasament pe tari, Romania ocupa locul 36 din 45 de tari si regiuni participante in ceea ce priveste performantele la lectura ale copiilor. Asta, in timp ce Bulgaria se afla intre primele 15. Profesorii romani vin cu solutii care sa rastoarne aceasta situatie jalnica.
In librarii, din intamplare
Cei mai multi elevi intra intr-o librarie o data pe luna, uneori din intamplare. Atunci cand ajung sa-si cumpere o carte, o fac pentru ca o considera interesanta, si nu ca ar corespunde cerintei profesorilor. Nici bibliotecile nu sunt mai frecventate: 42% dintre cei de la liceele teoretice intra o data pe luna, la fel - 27% dintre cei de la liceele vocationale si 20% dintre cei de la gimnaziile vocationale.
Acestea sunt cateva dintre concluziile unui studiu din cadrul proiectului Socrates Adore - „Instruirea cititorilor adolescenti, care intampina probleme in domeniul lecturii: Un studiu comparati