S-ar putea spune ca istoria sectiei romane a celebrului post Europa Libera este doar un pretext pentru Alexandru Solomon de a ne oferi, prin „Cold Waves: Razboi pe calea undelor”, o fresca a ultimilor 12 ani de comunism in tara noastra. Asta deoarece frecvent invocata „rezistenta prin cultura” pare sa nu fi fost altceva decat o rezistenta prin… radio. Sute de mii de romani ii ascultau seara de seara, cu urechile ciulite, pe Noel Bernard, Vlad Georgescu, Virgil Ierunca, Monica Lovinescu, Nestor Ratesh, Şerban Orescu, Neculai Constantin Munteanu sau Emil Hurezeanu, ale caror emisiuni, transmise de la München, le deschideau ochii („Europa Libera era realitatea”, observa cineva in film). Ce-i drept, foarte putini dintre aceşti ascultatori treceau apoi la actiune (cum s-a intamplat cu muncitorul-disident Vasile Paraschiv, unul dintre personajele memorabile ale documentarului), dar asta este deja alta discutie, care tine mai degraba de sentimentul romanesc al neputintei.
Nu ma indoiesc ca mai toti romanii care au ajuns la maturitate pana in 1989 – şi, probabil, foarte multi tineri de atunci – au propriile lor poveşti nu doar cu avorturi, ci şi cu Europa Libera şi, evident, cu turnatori şi securişti. Aşadar, documentarul lui Alexandru Solomon ar fi putut dura nu ore, ci zile intregi. insa cineastul a ştiut sa selecteze acele „felii de viata” necesare şi suficiente pentru a crea o imagine convingatoare atat asupra relatiei dintre redactorii Europei Libere şi ascultatorii lor fideli, cat şi asupra unei epoci care, aşa cum reiese clar din finalul filmului, nu este atat de indepartata pe cat ne-am dori.
„Razboi pe calea undelor” trebuie vazut nu numai pentru ca a facut valuri in mass-media, chiar inainte de a fi fost lansat in cinematografe, ci pentru ca este un documentar captivant, care nu plictiseşte deloc, şi absolut necesar. Poate ca unii comentatori