Compania de Autostrazi a cerut Executivului informatii despre modul in care firmei americane Bechtel i se mai pot plati inca trei miliarde de euro, pe linga cele 2,24 miliarde de euro, la care aceasta este indreptatita prin contractul initial, pentru construirea autostrazii Transilvania. Daca ar primi acesti bani, Bechtel ar urma sa construiasca cea mai scumpa autostrada din Europa, la un pret care depaseste 10 milioane de euro pe kilometru, adica dublul sumei platite in prezent in Polonia pentru un proiect similar.
Contractul initial prevedea drept pret „tinta“, pentru realizarea celor 415 kilometri de autostrada dintre Brasov si Bors, 2,24 miliarde de euro. Pretul pus de guvernul Nastase pe autostrada a fost stabilit pe baza unor studii vagi facute de firma Search Corporation in perioada 2003-2004. In contract s-a pr
evazut doar o „cooperare indeaproape a partilor“ pentru incadrarea in aceasta suma, nicidecum o obligatie legala a acestora. Potrivit contractului, plata lui Bechtel se face pe baza unor preturi unitare, mentionate intr-o anexa secretizata de Guvern si de constructorul american. Costurile unitare se inmultesc cu volumul lucrarilor efectuate si rezulta suma pe care ar trebui sa o primeasca firma americana.
Odata realizate proiectele tehnice pentru primele doua din cele opt tronsoane ale autostrazii, CNADNR si firmei Bechtel
le-a devenit clar ca suma „tinta“ este ridicol de mica in comparatie cu ceea ce s-a angajat statul fata de firma americana. Deoarece valoarea contractului a fost aprobata prin hotarire de guvern in 2004, orice depasire a acesteia, sau chiar doar a unor capitole de cheltuieli, reprezinta o incalcare a legii. Sorin Scarlat, fost sef de proiect al autostrazii, spune ca au fost inregistrate depasiri minore ale unor capitole de cheltuieli, spre exemplu „cheltuielile indirecte de capital“, unde