Principalele opt reţele de farmacii şi-au accelerat expansiunea naţională, în acest an, într-un moment în care investitorii strategici prospectează potenţiale ţinte de achiziţii. Cum se explică această grabă? Anul trecut, vânzările de medicamente prin farmacii au atins nivelul de 900 de milioane de euro, pentru 2007 estimându-se o creştere a acestora cu 24%, potrivit datelor Cegedim. Este o piaţă pe care şi-o împart, în România, aproximativ 5.000 de unităţi farm
Principalele opt reţele de farmacii şi-au accelerat expansiunea naţională, în acest an, într-un moment în care investitorii strategici prospectează potenţiale ţinte de achiziţii. Cum se explică această grabă?
Anul trecut, vânzările de medicamente prin farmacii au atins nivelul de 900 de milioane de euro, pentru 2007 estimându-se o creştere a acestora cu 24%, potrivit datelor Cegedim. Este o piaţă pe care şi-o împart, în România, aproximativ 5.000 de unităţi farmaceutice, din care marile lanţuri deţin deja aproape 1.000. Alte 1.000 de puncte de vânzare aparţin unor reţele zonale mai mici, care înseamnă de la două – trei, la maximum zece unităţi grupate sub acelaşi brand, iar restul sunt farmacii independente. O parte din acestea, chiar dacă nu sunt branduite, sunt grupate în două reţele regionale mari– Aesculap/Medica/ Iassyfarm, respectiv Hepites/Galenus/Oltfarm -, deţinute de investitori privaţi. Piaţa încă este fragmentată, atât în ceea ce priveşte distribuţia de medicamente, cât şi retailul. O tendinţă este însă clară: în timp ce unii se dezvoltă, pentru alţii, singura şansă de a-şi valorifica afacerile este vânzarea, piaţa distribuitorilor mici reducându-se treptat.
Ce anume determină expansiunea marilor lanţuri farmaceutice?
„O farmacie este un business fără riscuri“, susţine Adrian Lakatos, preşedinte