Ziua Naţională a fost simptomatică pentru peisajul firilor româneşti de pretutindeni. Ca într-un teatru de păpuşi, regizat de un zeu frate bun cu Ecleziastul, tablouri consecutive au întregit spectacolul controversat care poartă de 89 de ani numele de România. Aşezaţi-vă comod în fotolii şi închideţi doar pe jumătate ochii, căci spectacolul dintre Carpaţi are izul unui vis de mucava, care se întrepătrunde nedefinit cu realitatea.
Tabloul 1. La Berlin, cu figura rotundă şi calmă a unui om care nu mai poate fi surprins, Cristian Mungiu a câştigat alt premiu imens pentru cinematografia românească. După Cannes, a venit rândul Academiei Europene de Film să-l adore pe român, ca pe cel mai bun regizor european al anului, pelicula sa fiind încoronată cu premiul suprem. Maiei Morgenstern i-a revenit onoarea de a înmâna unul dintre premii, ocazie cu care a amintit în faţa asistenţei că 1 Decembrie este Ziua Naţională a ţării sale. Românii au dominat aşadar în acest an cele mai importante seri ale industriei filmului european. Talent, rafinament şi autenticitate sunt atributele cu care românii sunt gratulaţi pe scenele europene. Cerebral ca un rege, Mungiu a declarat la final: „Cred că fiecare dintre noi, românii, trebuie să facem câte ceva în fiecare zi“. Iată ce făceau românii în acea zi naţională:
Tabloul 2. Bucureşti, Piaţa Unirii, schelă vopsită cu verde în formă de uriaş brad. Atracţia principală: jocuri de lumini, artificii, culori vii, tot ce atrage îndeobşte telefonul cu cameră al românului amator de senzaţii tari. Meteo: vreme blândă şi fraternă. Realitatea: ţipete, claxoane, înjurături, omor, înghesuială, plozi rătăciţi, omor, seminţe scuipate în gluga celui din faţă, răgete, coate, omor, spectacol de lumini cinci minute. Gata.
Tabloul 3. Craiova, după-amiază senină cu tricolorul pe televizoare şi ciudă că 1 Decembrie a picat sâmbăta. Ciudă care creşte