Premiile pentru cele mai nocive campanii de lobby au fost acordate anul acesta unor mari producatori de automobile europeni. Sub presiunea acestora, Comisia Europeana da inapoi in ceea ce priveste limitarea emisiilor de CO2.
Premii acordate in urma votului on-line
Corporate Europe Observatory, Friends of the Earth Europe, LobbyControl si Spinwatch sunt patru organizatii neguvernamentale care au infiintat premiile europene pentru cele mai periculoase campanii de lobby. Prin „campanii periculoase” sau „nocive”, aceste organizatii inteleg acele tactici de lobby care urmaresc ca prin inducere in eroare si inselatorie sa influenteze deciziile Comisiei Europene in favoarea anumitor industrii sau companii si in defavoarea marii mase a cetatenilor europeni.
Castigatorii acestor premii in 2007, desemnati recent prin votul online a 6.600 de cetateni din toate statele membre, sunt reprezentantii de marca ai industriei auto germane. Producatorii Porsche, BMW si Daimler, puternic sprijiniti de comisarul european Gunther Verheugen si de europarlamentari germani de marca, au reusit sa determine Comisia Europeana sa dea inapoi in ceea ce priveste nivelul reducerii emisiilor de CO2 pana in anul 2012.
Lobby anti-ecologic
Necesitatea si urgenta unui asemenea demers nu este contestata de nimeni, problema este insa ca reducerea emisiilor de CO2 provenite de la automobile presupune adoptarea de catre producatori a unor retete tehnologice costisitoare, care impun restructurari si cheltuieli uriase.
Intr-o prima faza, Comisia Europeana luase decizia limitarii emisiilor de CO2 provenite de la automobile la 120 gr/km, de la o medie actuala de 160 gr/km pentru masinile fabricate in Uniunea Europeana. Ulterior, ca urmare a unei campanii de PR si de lobby foarte bine puse la punct, finantate de producatorii germani de automobile,