În ultimii ani Richard Wagner face un slalom foarte curajos între poezie şi publicistică, eseistică şi roman. Cine i-a citit scrierile recente distinge un traseu tematic comun: pîrtia accidentată a unei actualităţi se învecinează constant cu valea unui trecut marcat de ideologii şi prejudecăţi.
După volumul de poezie Madonna în oraş, autorul publică romanul cvasi-poliţist Miss Bukarest, apoi strălucitul volum de eseuri Cerul gol. Călătorie în interstiţiile Balcanilor. Urmează romanul Habseligkeiten tradus la Polirom sub titlul Catrafuse. Doi ani mai tîrziu, un alt volum de eseuri Orizontul German. Despre destinul unei ţări cumsecade îi confruntă pe cititori între altele şi cu metehnele hipercorectitudinii politice. Oglinda pe care autorul german originar din România le-o ţine în faţa concetăţenilor din noua sa patrie nu le reflectă acestora imaginea aşteptată.
Anul acesta, Richard Wagner este prezent în librării cu un nou roman, publicat la finele verii Das Reiche Maedchen - Fata bogată în care "este vorba despre nimic altceva decît despre libertate, dragoste, moarte şi culpă". Prezentarea îi aparţine autorului. Adaosurile editurii proiectează romanul într-un orizont de aşteptare melodramatic: "lumea este în flăcări" dar Bille şi Dejan (eroii romanului) se iubesc şi dragostea lor "este mai puternică decît toate deosebirile care-i separă", căci "ea este o nemţoaică, o moştenitoare bogată, o cercetătoare pasionată", iar el "un rom, un refugiat sărac lipit pământului, ascultând de o sălbatică voce interioară. într-o bună zi iubirea lor se preface în ură de moarte."
Departe de a fi o melodramă, romanul lui Richard Wagner persiflează inteligent şi discret regulile genului fără a împinge în derizoriu o temă gravă în sine. Cîţiva critici literari germani afirmau în termeni favorabili că Richard Wagner este un scriitor cu "temă" într-o perioadă în care