Mă amuză şi mă înveselesc aceste titluri-generic în limba engleză atât de comune astăzi pentru divertismentul inflamat de glasurile mici pierdute fără suportul unor enorme instalaţii de sonorizare. Titluri pe care le-am ales pentru că ele au lansat, în viaţa muzicii internaţionale, vocile delicate ale unui cvartet de coarde. Patru tineri instrumentişti care s-au dedicat celui mai sever domeniu al interpretării: muzica de cameră. Domeniu restrâns în popularitate, intransigent în dificultate tehnică, pretenţios în asumarea multilaterală, intelectuală a unui text muzical. Talente individuale de anvergură, înzestrate să construiască împreună, într-un spaţiu sonor cumva intim, care nu permite abordări sumare, confuzii, aproximări.
"Cvartetul Belcea", înfiinţat în anul 1994 de muzicieni care au studiat la Londra, la "Royal College of Music", a reprezentat Marea Britanie în turneele denumite "Rising stars" (Stele care se înalţă) şi a fost adoptat de BBC (Radio 3) în schema emisiunilor intitulate "New generations" (1999-2001). Vioara primă, Corina Belcea-Fischer s-a născut în România, a început studiile muzicale la Timişoara, a fost un timp în preajma profesorului Ştefan Gheorghiu, a câştigat concursul "Yehudi Menuhin", la Folkestone şi a primit un loc la şcoala creată de celebrul violonist în Elveţia. După trei ani, studiile ei au continuat în mod firesc, timp de alţi şase ani, la Londra, la Colegiul Regal de Muzică. Această lungă perioadă de cultivare, mediul profesional şi civilizaţia culturală a locului au modelat un artist format multilateral: în proba solistică individuală, dar şi în selecţia estetică a ţintelor evoluţiei sale. Alege şi muzica de cameră căreia, în fapt, i se dedică după ce îşi constituie propriul cvartet. "Citeam eu şi Laura partituri ca... divertisment când ne-a venit ideea să facem cvartetul", povesteşte Corina. Laura Samuel (din Anglia) e