Cu ce se aleg cei mici de la televizor? În cea mai bună dintre lumile posibile, recolta ar cuprinde educaţie, cultură, valori autentice. Vorbe din astea mari, care la noi se devalorizează mai rapid decât leul. România livrează către micii telespectatori lucruri în conformitate cu chipul său: violenţă, vedetism, vulgaritate. Trei „v”-uri care zugrăvesc atât realitatea din teren, cât şi iluzia care le este furnizată prin intermediul micului ecran.
„Beneficiile” privitului la televizor au fost sintetizate în studiul „Expunerea copiilor la programele TV şi radio”, realizat de Metro Media Transilvania, cu participarea CNA.
Concret, la întrebarea „De unde ai reţinut/învăţat mai multe lucruri despre. ..?”, 59% dintre copii au răspuns că au dobândit noţiuni despre vedetism din programele difuzate la televizor, 54% din respondenţi au vizionat scene de violenţă, iar 53% au remarcat prezenţa senzaţionalului în emisiuni.
Mai sunt şi alte date statistice de natură să bage spaima în adulţi: 57% dintre copii au vizionat la televizor un film cu caracter pornografic şi 73% au urmărit pentru prima oară, la un post TV, un film horror, cu toate că 71% din părinţi le interzic să le urmărească.
În schimb, majoritatea respondenţilor spun că au deprins din familie noţiuni precum respect, compasiune şi generozitate (64%) şi adevăr (64%).
58% din respondenţi ar suferi cel mai mult dacă le-ar lipsi televizorul, iar 16% nu s-ar mai descurca fără calculatorul personal. Lipsa cărţilor ar fi resimţită dramatic de numai 7% dintre cei mici.
58% dintre copiii participanţi la studiu declară că au un televizor în camera în care locuiesc singuri sau cu alţi copii, în timp ce 36% dintre ei spun că au acces la un computer personal sau la telefon mobil.
O cifră edificatoare este cea a consumului de emisiuni TV, în raport cu alte activităţi: 98% din respondenţi prefer