Dupa problemele legate de creditele pentru locuinte si criza sectorului creditelor ipotecare subprime, apar tensiuni pe un alt segment important de consum, cel al creditelor auto.
Pe piata creditelor auto, numarul cazurilor de intarzieri la plata ratelor se apropie de cel mai ridicat nivel din mai multi ani, scrie The Wall Street Journal. Creditorii inaspresc conditiile in unele cazuri, iar ratele dobanzii au urcat de la nivelurile extrem de scazute din urma cu cativa ani. Anual, sunt contractate credite pentru achizitionarea de automobile noi si second-hand in valoare de aproximativ 575 de miliarde de dolari (390,5 mld. euro), conform National Automotive Finance Association.
In cazul a aproximativ 4,5% din creditele auto acordate in 2006 unor debitori cu istorii de credit solide se inregistrau intarzieri de plata de cel putin 30 de zile la sfarsitul lunii septembrie, in crestere cu 2,9% fata de luna anterioara, conform unui studiu realizat de Lehman Brothers. Aceasta reprezinta cea mai semnificativa crestere de o luna din ultimii opt ani. Conform Lehman, 12% din debitorii subprime inregistrau intarzieri legate de plata ratelor imprumuturilor auto contractate in 2006, cel mai ridicat nivel din 2002 si in crestere de la 11,1% in luna anterioara.
"Situatia creditelor auto se va inrautati", spune Dan Castro din cadrul GSC Group, o firma newyorkeza.
Exista o diferenta majora intre creditele auto si cele ipotecare. In perioada 2004-2006, multe credite ipotecare au fost acordate unor speculatori pe baza asumptiei ca valoarea activului de baza, proprietatea, va continua sa creasca. Multi au contractat credite ipotecare pe care nu sperau sa le poata rambursa vreodata.
Dimpotriva, toata lumea intelege ca automobilul din spatele unui credit auto este un activ a carui valoare este destinata sa scada. Debitorul tipic ce inregistreaza